mercoledì 18 settembre 2013

EVOLUŢIA PIEŢEI IMOBILIARE: Preţurile locuinţelor au scăzut cu 7% în acest an. TOPUL oraşelor cu cele mai mari ieftiniri

Preţurile locuinţelor din România au scăzut cu aproape 7% în primele opt luni, consemnând astfel o reducere mai abruptă faţă de 2011 şi 2012, când a avut loc o încetinire a ritmului în care proprietarii au lăsat la preţ, Bucureştiul fiind pe primul loc în topul ieftinirilor.

imobiliare
ECONOMIC
Fitch atribuie emisiunii de obligaţiuni de 1,5 miliarde de euro a României ratingul BBB- 20:13
Trei staţiuni de interes naţional din Suceava se asociază într-o zonă de dezvoltare turistică 19:31
Trei bănci au lansat un portal de plăţi prin dispozitive mobile care să rivalizeze PayPal în Franţa 19:14
Doi foşti traderi ai JP Morgan, inculpaţi pentru fraudă în scandalul pierderilor de 6,2 miliarde dolari 18:37
General Motors dezvoltă o maşină electrică cu o autonomie de peste 300 de kilometri 17:39
EVOLUŢIA PIEŢEI IMOBILIARE: Preţurile locuinţelor au scăzut cu 7% în acest an. TOPUL oraşelor cu cele mai mari ieftiniri (Imagine: Thomas Dan/Mediafax Foto)
Conform indicelui Imobiliare.ro, în primele opt luni ale acestui an apartamentele noi şi vechi scoase la vânzare în întreaga ţară s-au ieftinit cu 6,95%, de la 978 la 910 euro pe metru pătrat util. Spre comparaţie, în 2012 a fost consemnată o scădere anuală de 1,3%, iar în 2011 declinul a ajuns la 4%, potrivit imobiliare.ro.

Deşi valabilă la nivel naţional, în marile oraşe există abateri de la tendinţă. Astfel, în Timişoara sau Constanţa pretenţiile proprietarilor sunt mai mari decât la începutul anului, în vreme ce la Cluj-Napoca este mai degrabă o stagnare.

"Interesant este însă că, cel puţin în ultima lună, chiar înainte de venirea toamnei, preţurile au revenit pe minus în majoritatea cazurilor - cu o singură excepţie (Timişoara, n.r.)", se arată într-un comunicat al portalului imobiliar.


Capitala se situează pe primul loc în topul reducerilor consemnate de la începutul anului în marile oraşe. Apartamentele scoase la vânzare în Bucureşti s-au ieftinit cu 7,38% în acest interval, de la 1.138 la 1.054 de euro pe metru pătrat util. Valoarea actuală este cu 1,5% mai mică decât cea de la finele lunii iulie 2013. În luna august, apartamentele noi au ajuns la o valoare medie de 1.173 de euro pe metru pătrat, cu 1,8% mai puţin decât în luna precedentă. Scăderea a fost mai puţin accentuată pe segmentul apartamentelor vechi: cu un preţ mediu cerut de 1.000 de euro pe metru pătrat, acestea sunt cu 0,6% mai ieftine decât luna trecută.

Preţul mediu cerut pentru apartamentele aflate la vânzare în Braşov se situează acum la 814 euro pe metru pătrat, în scădere cu 5,01% faţă de nivelul de 857 de euro pe metru pătrat înregistrat la începutul lui 2013 şi cu 2,4% mai puţin decât în luna precedentă. În august, tendinţa de scădere a fost resimţită exclusiv pe segmentul apartamentelor vechi, care s-au ieftinit cu 2,7%, de la 822 la 800 de euro pe metru pătrat util. Apartamentele noi, pe de altă parte, au consemnat o creştere de 0,7%, de la 890, la 896 de euro pe metru pătrat util.

La polul opus, Timişoara a înregistrat cel mai mare avans al preţurilor în primele opt luni ale acestui an, de 2,16%, de la 785 la 802 euro pe metru pătrat util. Acest oraş este, totodată, singurul care face excepţie de la regula scăderilor de preţ consemnate în luna august. Preţul mediu solicitat pentru apartamentele disponibile spre vânzare în Timişoara a crescut cu 1,1%, de la 793 de euro pe metru pătrat în luna iulie. Cea mai mare creştere, de 5,9%, a fost consemnată de unităţile locative nou-construite, care au ajuns să coste 879 de euro pe metru pătrat util, faţă de 830 de euro pe metru pătrat în luna precedentă. Apartamentele vechi s-au apreciat într-o măsură mult mai mică, respectiv cu 0,1%, ajungând la o medie de 791 de euro pe metru pătrat.
agentie imobiliare
Pe lista scumpirilor se înscrie şi Constanţa, cu un avans de 1,51% în primele opt luni din 2013 - de la 856 la 869 de euro pe metru pătrat util. În ultima lună însă, preţul mediu cerut de proprietari pentru apartamentele scoase la vânzare în Constanţa s-a diminuat cu 0,6% faţă de luna precedentă. Apartamentele noi din oraş s-au ieftinit cu 1,3%, de la 895 la 883 de euro pe metru pătrat. Proprietarii de locuinţe vechi au lăsat 0,5% la preţ şi cer acum 865 de euro pe metru pătrat.

Şi Cluj-Napoca s-a înscris pe un trend general ascendent al preţurilor în acest an, cu un plus de 0,89% până în august, de la 896, la 904 euro pe metru pătrat. Pe de altă parte, apartamentele aflate la vânzare în Cluj-Napoca s-au ieftinit în ultima lună cu 1%, de la 913 euro pe metru pătrat util. Reduceri de preţ au fost consemnate doar de unităţile locative nou-construite, care au ajuns la o valoare medie de 830 de euro pe metru pătrat, cu 4,7% mai puţin faţă de valoarea valabilă la finele lunii iulie - 871 de euro pe metru pătrat. Pe de altă parte, locuinţele vechi au înregistrat o creştere de 1,5%, de la 968 la 983 de euro pe metru pătrat. chirie

martedì 10 settembre 2013

With only three deals, real estate investment volume goes up by a third six months into 2013 in Romania

The real estate investments volume in Romania was up by a third in the first half of this year in Romania on the same part of 2012, to some EUR 79 million, according to real estate brokers CBRE Romania. This was only a small portion of the total investment volume in the region – EUR 4.5 billion, up 61 percent on the first half of 2012.For sale photovoltaic projects romania

The most important investors on the market were international private equity funds, opportunity funds and local private investors. “The market attractiveness is mainly influenced by the macro-economical stability, which is being helped by the GDP increase to 1.7 – 2.2 percent and by the stabilization of the inflation to 1.3 percent this year,” said Răzvan Iorgu, general manager of CBRE România.
FOR SALE FUNCTIONAL PENSION FROM BAILE FELIX romania
Only three deals were inked in the first half of the year in Romania. One of them was the sale of 24,000 – sqm office building Lakeview (in picture) to NEPI. The other two were retail deals: Mitiska Ventures bought InterCora’s retail portfolio, while GTC sold shares in its Galleria Piatra Neamţ, Galleria Suceava and Galleria Buzău projects.

By the end of the year, real estate deals could even exceed the 2012 level – over EUR 200 million, but it will be hard for the Romanian market to reach the level of 2010 and 2011, of EUR 300 million in real estate deals a year, according to Iorgu. Romania however remains among the most attractive countries in Central and Eastern Europe for real estate investments, first because of selling prices, and then because of its yields, which are one percentage point higher than in Hungary and Slovakia, for example. Even so, yields went down in Romania too on some segments, while going up or staying flat for others. The prime yield for retail centers in Romania was down from 8.75 percent, to 8.5 percent in the first half of the year. Industrial properties bring a yield of 10.5 percent, up from 10.25 percent, while the yield for offices is flat at 8.25 percent.Industrial units, Warehouses, factories for rent romania

lunedì 9 settembre 2013

Averea imobiliară a McDonald`s România dezvăluită în premieră

Modelul de afaceri adoptat de gigantul american McDonald‘s este total atipic faţă de cel practicat de concurenţii săi din industria fast-food. Pe lângă vânzarea celebrilor hamburgeri, retailerul a dezvoltat o adevărată afacere imobiliară pe plan local oradea imobiliare
Restaurantul McDonald‘s din Unirea Shopping Center este primul deschis de americani în România şi cel mai valoros din reţeaua locală 
McDonald‘s este singurul lanţ internaţional de restaurante de tip fast-food care a intrat direct pe piaţa românească, spre deosebire de concurenţii săi, KFC şi Subway, ale căror unităţi sunt operate în sistem de franciză. În cei 18 ani de când funcţionează în România, McDonald‘s a investit în dezvoltarea reţelei peste 100 mil. euro, sumă din care 60% reprezintă investiţiile imobiliare şi 40%, echipamentele. consultanta oradea Compania are în proprietate totală sau parţială 20 dintre terenurile pe care funcţionează restaurantele McDonald‘s în România, iar spaţiile închiriate sunt concesionate pe o perioadă de minimum 20 de ani, însă ajunge cu cele mai multe contracte la o perioadă de 49 de ani. Americanii au în total 65 de restaurante deschise în 21 de oraşe din România, dintre care 33 de unităţi McDrive, în cazul cărora toate clădirile sunt în proprietatea companiei. expert contabile oradea

„Pentru o parte din restaurantele McDrive avem în proprietate şi terenurile. În cazul unităţilor McDrive pe care le vom deschide de acum încolo, prima opţiune este cumpărarea terenului sau a unei clădiri, dacă se pliază pe ce ne interesează pe noi (restaurantul din Piaţa Romană este în această situaţie - n.red), şi facem demersuri de achiziţie a unor spaţii care sunt închiriate în momentul de faţă“, a declarat Daniel Boaje, directorul general al McDonald‘s România. 
infiintare firme srl oradea
Un exemplu este restaurantul din Craiova, care funcţionează pe un teren deţinut în asociere cu Primăria Craiova. Compania este în plin proces de cumpărare a părţii deţinute de primărie. Pentru toate restaurantele aflate în această situaţie se va aplica opţiunea de achiziţie integrală a proprietăţii, spune Boaje. Cinci restaurante din cele 31 deschise de McDonald‘s în Bucureşti, printre primele din ţară, funcţionează pe terenuri deţinute în parteneriat cu Primăria Bucureşti, cum este unitatea McDonald‘s Brâncoveanu. 
teren agricol de vanzare
Retailerul nu s-a oprit din achiziţia de terenuri nici în ultimii ani de criză. Toate cele zece restaurante McDrive deschise din 2009 şi până anul acesta sunt amplasate pe terenuri aflate în proprietatea companiei. Investiţia medie într-o unitate McDrive, care are suprafeţe cuprinse între 1.500 mp şi 3.500 mp, este de 14 mil. lei (circa 3 mil. euro), ceea ce înseamnă că numai dezvoltarea acestui tip de restaurante a costat McDonald‘s, în ultimii cinci ani, circa 30 mil. euro. Închirierea spaţiului este mereu a doua opţiune şi se aplică în special în cazul mallurilor sau al spaţiilor din gări. „Spaţii de genul celui din Gara de Nord au un statut special şi vă pot spune că cel din gară a fost obţinut în momentul respectiv printr-o hotărâre a Consiliului de Administraţie care făcea o derogare pentru McDonald‘s. Concesiunea în România este limitată prin lege la 49 de ani. Noi, oriunde putem merge cu un contract de închiriere peste 20 de ani, mergem“, menţionează Daniel Boaje.  fotovoltaice de vanzare

Terenuri mai scumpe ca în Vest
hotel pensioni de vanzare
Investitorii imobiliari clasici nu au fost singurii prinşi în vâltoarea preţurilor care păreau că nu se vor mai opri din creştere în 2007-2008. Americanii au plătit în timpul „bulei“ imobiliare circa 2 mil. euro (1.000 euro/mp) pentru un teren din Pipera achiziţionat de la George Becali, conform declaraţiilor omului de afaceri. Şeful McDonald‘s România spune că asemenea situaţii au fost rare şi că achiziţiile au fost analizate cu foarte mare atenţie. „Noi nu am plătit niciodată pentru un teren mai mult sau mai puţin, ci exact după potenţialul zonei respective, dar au fost nişte cifre absolut incredibile. Nu cred că vom mai ajunge să plătim asemenea sume. Dacă în 20 de ani un client român o să îşi permită să plătească pe un Big Mac cât plăteşte cel din Germania, poate o să mă mai gândesc. Dar atâta timp cât încercăm să pliem afacerea pe ceea ce poate plăti clientul român, este greu de crezut că 1.000 de euro/mp este fezabil. Acest preţ este fezabil pentru puţine afaceri din ţara asta“, menţionează Daniel Boaje. 
cel mia buna agentie imobiliare
Chiar dacă perioada de criză a condus la reducerea preţurilor de vânzare a terenurilor, şeful McDonald‘s România este de părere că acestea încă nu s-au ajustat la valoarea lor reală. Echipa de dezvoltare a McDonald‘s România, formată din şapte persoane (atât „crescute“ în companie, cât şi recrutate din piaţa imobiliară), primeşte în permanenţă oferte de vânzare de terenuri. 

Compania va avea până anul viitor zece loturi noi pentru extinderea reţelei. Numai în Bucureşti retailerul are pe masă 25 de oferte de vânzare pe care le analizează, însă nu sunt foarte multe tranzacţii care să ajungă la finalizare. case de vanzare bihor
„Evaluarea este complexă: de la situaţia juridică, partea de mediu, posibilitatea obţinerii autorizaţiei de construcţie, existenţa unui PUZ etc. Nu ţine doar de preţ. Din punctul nostru de vedere, piaţa imobiliară este în continuare foarte slabă. Există puţine tranzacţii şi puţine terenuri disponibile la vânzare sau închiriere. Preţurile au scăzut, dar încă nu cred că au ajuns la valoarea reală. Terenurile din România sunt mai scumpe decât cele din vestul Europei“, subliniază directorul general al companiei. 

Partenerii implicaţi în dezvoltarea imobiliară a proiectelor McDonald‘s sunt selectaţi în urma unor licitaţii, însă, de-a lungul timpului, compania şi-a cultivat câţiva parteneri cu care lucrează mai des, printre care se numără Bazalt Construct Bucureşti, Plastrom Construct Bucureşti, Big Aluminium Târgu-Mureş, Graicon Focşani, Instalaţii SRL, Instalaţii Electrice şi Automatizări şi TEKA Design. 
teren de vanzare bihor
Francizare oprită

Circa 80% din cele peste 34.000 de res­taurante McDonald‘s existente la nivel global sunt operate în franciză, spre deosebire de România, unde sunt doar şapte astfel de unităţi. Ritmul slab de penetrare a acestui sistem a determinat compania să oprească procesul de francizare şi va rămâne aşa cel puţin până în 2015. „În România, lucrurile au stat puţin diferit pentru că predictibilitatea economică este destul de relativă. Aici nu îţi poţi stabili clar un plan de afaceri pe termen lung. Există în continuare nişte fluctuaţii care pot afecta activitatea din anii următori. În această situaţie, preferăm să operăm noi restaurantele, ne asigurăm că baza este foarte solidă, iar în condiţiile în care mediul economic devine stabil, putem să reluăm discuţiile legate de francizare“, spune Boaje. 
contabilitate servicii oradea
Restaurantele  McDonald‘s din Arad, Galaţi sau Bacău sunt un exemplu de unităţi care au fost operate mai mulţi ani direct de către McDonald‘s şi care au fost ulterior francizate. Daniel Boaje este convins că, pe viitor, ponderea unităţilor operate direct de companie va scădea în favoarea francizelor, însă recunoaşte că este un proces de durată. „Când o piaţă întruneşte criteriile noastre de francizare, decizia şi implementarea sunt rapide. Ceea ce va lua mai mult timp este pregătirea candidaţilor la franciză, care durează între 9 şi 12 luni“, mai spune directorul companiei. 

Ca răspuns la informaţiile cum că McDonald‘s câştigă, la nivel global, mai mult din chiriile percepute francizaţilor decât din vânzarea de alimente, Daniel Boaje spune că pentru spaţiile date în franciză se percepe o taxă pentru închirierea unei afaceri la cheie, nu o chirie obişnuită pentru o facilitate imobiliară. „Nu închiriezi clădirea propriu-zisă, ci tot ce are înăuntru: echipament, dreptul de a folosi brandul McDonald‘s, logistica, lanţul de furnizare, accesul la planurile de dezvoltare ale companiei. El intră în restaurant şi începe să câştige. Este şi o taxă de francizare, un cost pe care îl achită doar o dată, legat de echipamente, şi o taxă lunară coordonată cu vânzările. Dacă McDonald‘s are un contract de franciză pe 17-30 ani, trebuie să mă asigur că tot ce am imobiliare în spate este asigurat cel puţin pe perioada contractuală“, explică şeful McDonald‘s. Potrivit acestuia, de regulă, toate costurile imobiliare asociate spaţiilor date în franciză sunt în seama McDonald‘s. Practic, compania găseşte terenul, concesionat sau cumpărat, construieşte restaurantul, îl deschide şi abia apoi îl francizează. Francizatul are doar drept de folosinţă pentru spaţiul aflat în proprietatea McDonald‘s. 
chirie oradea apartamente
Fără bani de la bănci

Compania are alocate bugete anuale de dezvoltare de ordinul milioanelor de euro, bani care sunt direcţionaţi către deschiderea de restaurante, achiziţii de terenuri, schimbarea imaginii unor restaurante şi lansări de produse noi. Anul acesta, compania urmează să deschidă două noi unităţi McDonald‘s: una în mallul Promenada din Bucureşti, proiect care va fi inaugurat în 17 octombrie, iar cealaltă în AFI Palace Ploieşti, programat să se deschidă în 3 octombrie. Anul acesta, compania va ajunge la zece McCafé-uri, din care două deschise în 2013 şi patru „remodelate“. Boaje spune că atingerea pragului de 100 de restaurante în următorii zece ani nu este o ţintă improbabilă. 
hale de vanzare
Dezvoltarea companiei se face exclusiv din fondurile proprii ale McDonald‘s. „Sunt ani în care volumul de cash generat în România poate fi suficient pentru a finanţa activităţile de dezvoltare şi ani în care trebuie să apelez la compania-mamă. Orice proiect important îşi găseşte finanţare. Spre exemplu, dacă eu am planificat pentru acest an deschiderea a trei restaurante şi consider că sunt cinci proiecte importante pentru companie, sunt sigur că pentru cele două în plus o să găsesc finanţare“, spune şeful McDonald‘s România. 
hale de inchiriat
MINI INTERVIU
Cele mai valoroase restaurante McDonald‘s

Capital: Ce criterii trebuie să îndeplinească o clădire ca să poată fi transformată într-un restaurant McDonald‘s? Dar un teren?
Daniel Boaje: Amplasamentul este criteriul prioritar, urmat de puterea de cumpărare din zona respectivă, potenţialul de dezvoltare al zonei şi existenţa unor alţi generatori de trafic. McDonald‘s este o afacere de volum. În România, în cele 65 de restaurante, McDonald‘s are cam 3 milioane de vizite pe lună. Trebuie să avem foarte mulţi clienţi, tocmai de aceea sunt importante locaţia şi vizibilitatea.

Capital: Aţi avut situaţii în care să vindeţi terenuri din portofoliu?

Daniel Boaje: Nu am avut asemenea situaţii. Dacă am 100 mp în plus, prefer să îi păstrez.

Capital: Aţi cumpărat terenuri mai mari decât aveaţi nevoie?

Daniel Boaje: Sunt potrivite pe ce avem nevoie, nu avem terenuri în exces. Sunt situaţii, de genul proiectelor pe care le-am dezvoltat cu Billa, în care am cumpărat de la ei o porţiune de teren pentru o mai bună organizare a spaţiului de parcare. Ar putea exista şi varianta inversă.

Capital: Care sunt cele mai valoroase active imobiliare ale companiei la nivel local?
afaceri de vanzare
Daniel Boaje: Cele mai valoroase sunt cele mai mari. Restaurantele cu cele mai mari suprafeţe sunt Unirea, Romană, Barbu-Văcărescu, Dristor şi Brâncoveanu (toate din Bucureşti - n.red.).

Capital: Cifra de afaceri a McDonald‘s România s-a diminuat anul trecut de la 93,9 mil. euro la 89,7 mil. euro, iar profitul net a scăzut puternic, de la 4,2 mil. euro la doar 0,9 mil. euro. Ce s-a întâmplat?
Daniel Boaje: McDonald‘s nu a transferat diferenţele de curs valutar în preţul produselor, iar afacerile noastre în lei au crescut. Profitul a fost afectat de o cheltuială excepţională despre care nu pot vorbi şi de investiţiile semnificative făcute anul trecut în McCafé-uri, schimbarea sistemului informatic şi achiziţiile din cursul anului. Profitul operaţional a rămas neschimbat.
business de vanzare
Capital: Ce aşteptări aveţi vizavi de afacerile pentru acest an?

Daniel Boaje: Ca să fie clar, nu putem pune semnul egal între vânzări şi cifră de afaceri. Diferenţa dintre cei doi indicatori provine din componenta generată de francizori. În toate restaurantele companiei vânzările sunt cifră de afaceri, la care se adaugă parteneriatele cu francizorii, unde veniturile se calculează diferit. La Ministerul Finanţelor raportez cifra de afaceri. Pot doar să vă spun că estimările mele de anul trecut cu privire la atingerea unui rulaj de 100 mil. euro nu au fost greşite. Fără să fie spectaculos, trendul nostru este pozitiv pentru prima jumătate a anului.

60 mil. euro a investit McDonald‘s în dezvoltarea imobiliară a reţelei din România din 1995 şi până astăzi

50 mil. euro a plătit McDonald‘s anul trecut sub formă de taxe şi impozite
oferte de afacere

venerdì 6 settembre 2013

Romania: produzione industriale sale in giugno, cala deficit commerciale

Bucarest, 9 ago. (Adnkronos/Dpa-Afx) - La produzione industriale della Romania e' aumentata in misura considerevole in giugno rispetto ad un anno prima. Secondo dati dell'Istituto Nazionale di Statistica diffusi oggi, la produzione totale e' salita del 5% anno su anno in giugno. La produzione manifatturiera e' salita del 6%, mentre quella del settore estrattivo e' salita del 3,6%.svilupparea attivita in romania
Il deficit commerciale della Romania, inoltre, e' calato in giugno rispetto a un anno fa, secondo dati dell'Istituto Nazionale di Statistica. Il disavanzo commerciale e' calato a 367,5 mln in giugno, rispetto a 937,6 mln un anno prima. Le esportazioni sono salite del 7% anno su anno in giugno, dopo essere rimaste invariate in maggio. Le importazioni sono declinate del 6,5%, dopo una caduta del 10,5% nel mese precedente